Tags

, , ,

2018. január 24-én nyitotta meg kapuit a világ egyik legjelentősebb oktatásinformatikai kiállítása, a 2018-as Bett Show (British Educational Technology Trade).

Welcome BETT!

A bejárat…

Amit itt lát az érdeklődő, az részben már a jelen, és egyre inkább a jövő év trendje az oktatásban. Azért is érdemes idelátogatni, hogy mindent első kézből láthassunk, hallhassunk, hogy elsőként informálódjunk a fontos trendekről.
Az már rögtön a belépés után látható volt, hogy a hazánkban a közelmúltban elterjedni látszó robotika itt óriási léptekkel, vagy inkább száguldva halad a megkezdett úton. A robotok egyre fejlettebbek, intelligensebbek, illetve sok újdonsággal is találkoztunk. Szembetűnő volt, hogy immáron a legkisebbekkel is számolnak az oktatás megálmodói, tervezői. Sok érintőképernyős “digitális” asztallal, forgatható, vertikális irányban is mozgatható érintőképernyős táblával találkoztunk. Ezeken az eszközökön a legkisebbeknek kifejlesztett “játékok”, szoftverek futnak, különösen alkalmasnak tűnnek a figyelem-, hallás-, látás-, finommotorika fejlesztésére.

Labirintus egy "digitális asztalon"

Labirintus egy “digitális asztalon”

Az egyik standnál hallottam, hogy “mennyi szép, színes eszköz”. Igen, láthattunk ilyeneket is. És hogy miért ilyenek? Mert a fejlesztők gondoltak az SNI gyerekekre is. Nagyszerű dolog, hogy már ővelük is terveznek és így ők sem maradnak ki az informatikai eszközök használatából. Innen is látszik, hogy nincs lehetetlen!

Analóg tábla SNI diákoknak

Analóg tábla SNI diákoknak

Ezek mellett megfigyelhettük, – bár nem sok kifejezetten mobil applikációk készítésével foglalkozó kiállítót láttunk – hogy van néhány távol-keleti cég, akik olyan mobilapplikációkat fejlesztettek ki, melyekkel a legkisebbek játszhatnak. Ezek általában matematikai játékok (összeadás, kivonás, pótlás, nyitott mondat, törtek), melyek egy kerettörténetbe ágyazottak. Így már a kicsiknél is bevezethető és alkalmazható a gamifikáció.

Alapműveletek gyakorlása

Alapműveletek gyakorlása

Nagyon sok olyan aranyos robotot próbálhattunk ki, melyet az óvodás, alsóbb iskolás korosztályra álmodtak meg.

Ez egy robot-tyúk!

Ez egy robot-tyúk! – neve Albert…

Ez meg egy robotcsacsi!

Albert a pályán!

Albert a pályán!

Albert kékben!

Robot Albert

Vajon honnan származik Albert?

Esetleg ha nem találta volna ki valaki, akkor mondom: Koreából! A weblapja: http://robotcoding.io/page/albert.html

A robotok között van olyan, amely hagyományos módon, közvetlenül a hátán lévő gombokkal programozható (Bee-Bot, Blue-Bot stb.), de akadtak olyanok is szép számmal, amelyek a kicsi gyerekek számára is érthető, elsajátítható blokk programozással programozhatók valamilyen mobil eszközről. Sőt, olyan is volt, hogy nem kell külön számítógép sem, a kódolást manuálisan, valós, egymáshoz kapcsolódó blokkokkal végezheti a gyermek.

Kamibot

Blokkprogramozás

Szuper “interaktív” blokkok

Blokkprogramozás kártyákkal.

Blokkprogramozás kártyákkal.

és egy robotcica a Blue-Bot gyártójától! Még nyávogni is tud…

Ezek a blokkok általában Bluetooth kapcsolattal kapcsolódnak a robothoz és egymáshoz. Ezek a megoldási módok hasonlítanak az építőkockával való tevékenykedésre, mely az óvodás korosztály egyik jellemző tevékenysége. Innen már csak a pedagógus és a gyermek fantáziájára van bízva, hogyan építi be az oktatásba, illetve hogyan valósítja meg egy-egy feladat kivitelezését. A gyermekek így játékosan sajátítják el az algoritmikus, logikus gondolkodás, illetve a programozás alapjait. Mire odakerül, hogy komolyabb robotok, vagy micro:bit kerül a keze ügyébe, már nem lesz ismeretlen számára a dolog, és remélhetőleg nem fog gondot okozni számára a programozás.

Holnap innen folytatjuk! A legaranyosabbal búcsúzunk mára:

ThinkerBot

ThinkerBot

Advertisements