Tags

, , , , ,

 

11906777_1041618035873100_5032201905767300824_n

2015 augusztusában abban a szerencsében részesülhettem, hogy részt vehettem a Sulinetwork Nyári Iskolában. Több szekcióban folyt a munka 5 napon keresztül, ahol a Tanulói tevékenységek támogatása interaktív IKT eszközökkel szekciót választottam. Foglalkoztunk a digitális írástudás pedagógiai gyakorlatban való fejlesztésével, az osztálytermi menedzsmenttel, a projektpedagógia IKT eszközökkel való segítésével, a mobiltanulás pedagógiai alapjaival – melyhez remek segédanyagot kaptunk Dr. Abonyi-Tóth Andor és Dr. Turcsányi-Szabó Márta: A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei című könyvével. (Alkotó szerkesztők: Tóth-Mózer Szilvia, Dr. Főző Attila, Educatio 2015.) A következőkben erről a kiadványról szólok pár szót.

Először is talán annyit róla, hogy remek, és hiánypótló írás. A könyv egy pilot kutatás kapcsán született meg – tehát gyakorlati tapasztalatokon alapszik – amelyben 12 iskola és pedagógus vett részt. Az országban vagyunk még páran pedagógusok, gyógypedagógusok akik lehetőségeinkhez mérten, már évek óta igyekszünk bevonni a mobiltechnológiát az oktatásba, fejlesztésbe. Igen, fejlesztésbe, hiszen ahol én tevékenykedem (gyógypedagógia), nem mindenhol beszélhetünk a szó klasszikus értelmében oktatásról. Azt is tudomásul kell vennünk, hogy az internet gyors terjedésével olyan web 2-es alkalmazások, szolgáltatások (Facebook, Gmail, blogok, Wikipedia, YouTube) nyertek teret, melyet a mai iskolások előszeretettel használnak. Használnak, de nem biztos, hogy jól. Ráadásul nagyon sok helyen elhangzik, hogy a tanítványok ügyesebbek mint a pedagógus, illetve sok helyen még mindig tiltanivaló nyűgnek tekintik az okos telefonokat. De olyat is hallottam már, hogy a sérült gyereknek nem is kell okos telefon, mert úgysem fogja tudni rendeltetésszerűen használni. Én ezzel vitatkozom! Az okos telefonok használatával olyan lehetőségek nyílnak meg a tanár , diák számára, melyek az oktatásban is felhasználhatók. Mivel mindegyikben van fényképezőgép így lefotózhatjuk a tanórai vagy tanórán kívüli történéseket, azokat visszanézve értékelhetjük, fejleszthetjük tudásunkat, még tananyagot is készíthetünk belőle. Olyan alkalmazásokat lehet letölteni, melyeket felhasználhatjuk a mindennapi gyakorlatban. Ehhez nyújt nagy segítséget a könyv.

Négy részre tagolódik. Az első részben megismerhetjük, hogy hogyan készülhetünk fel a mobiltechnológiával segített tanításra. Arra a kérdésre is választ kapunk, miért válasszuk a mobiltechnológiát, hogyan vezessük be intézményi szinten, vagy hogyan vonjuk be a gyermekek saját eszközeit az oktatásba. Természetesen a gyermekek nem fogják tudni maguktól ezt a folyamatot, ezért őket is meg kell tanítani rá, be kell vezetni őket is a használatba. Megismerhetjük, hogyan válik a játékból eszköz, s hogyan néz ki egy olyan tanóra, foglalkozás melyen a pedagógus mobileszközöket is használ. Azoknak a pedagógusoknak is segítséget nyújt, akik még sohasem vonták be ezeket az eszközöket saját gyakorlatukba, hiszen aprólékos leírást ad arról, hogyan kezdjünk hozzá a mobileszközök beépítéséhez a saját pedagógiai gyakorlatunkba. A mobileszközök használata az oktatásban lehetőséget ad arra, hogy a magasabb rendű gondolkodási folyamatokat megtámogassuk, hogy ezek a folyamatok a tudás megszerzésének a középpontjába kerüljenek. Sokat hallunk arról különböző fórumokon, a gyermekeknek használható tudást kell adnunk a kezükbe, hogy az iskolából kikerülve megállják a helyüket a társadalomban. Látnunk kell, hogy ehhez másfajta készségekre van szükség, mint akár pár évvel ezelőtt is. Az Assessement and Teaching of 21st Century Skills nemzetközi együttműködés keretében létrehozta a 21. századi készségek listáját. Nem kell keresgélnünk, mert ezeket a készségeket, pedagógiai fejlesztési területeit részletesen tárgyalja a könyv. Ezek azok a készségek, melyekre a mai diákoknak (pedagógusoknak) a leginkább szükségük van.

A második részben gyakorlati tippeket és pontos leírást kapunk arról, hogyan kategorizáljuk a mobiltelefonokat, milyen operációs rendszereket használunk a leggyakrabban, mik a felhasználói felületek jellegzetességei, hogyan használjuk és használtassuk biztonságosan az okos telefonokat, miként tartsuk életben hosszú időre a telefon akkumulátorát, s hogyan vetítsük ki a telefon képét.

 

A harmadik részben képet kapunk arról, milyen lehetséges felhasználási területei vannak az oktatásban az okos telefonoknak, táblagépeknek. Ezek olyan területek melyek nem csak a tanítási órán támogatják a tanulói tevékenységet, hanem azon kívül is. Sokszor a gyerekek nincsenek is tisztában azzal, a mobileszközük, mi mindent tud. A könyvben leírt tesztek szerint az okos telefonokat használhatjuk szavazóegységekként, közös dokumentum létrehozására, generálhatunk mi magunk is QR kódokat, kereshetünk az interneten azonnali információkat, különböző formátumú fájlokat (szöveg, fotó, szófelhő, kollázs, kvíz…) alkothatunk, dokumentálhatunk, s készíthetünk a tanulókkal e-portfoliót – ami a tanulók által létrehozott dokumentumok, több információs csatornát használó rendszer elemeinek a gyűjteménye. Megmutatja azt is a pedagógus számára, hogyan támogatja meg az együttműködést (kollaboratív munka), hogyan könnyíti meg az adminisztrációs feladatokat, hogyan érjük el a segédanyagokat, tananyagokat, s olyan applikációkkal ismertet meg minket melyek élvezetessé teszik az oktatást diák, s tanár számára egyaránt. Itt bemutatásra kerül mi is az a kiterjesztett valóság (Augmented Reality), hogyan használjunk szolgáltatásokat nyelvtanulásra, vagy milyen applikációt töltsünk le, hogy telefonunk e-könyv olvasóként is funkcionáljon. Sokan szeretnek kirándulni, vesznek rész geolokációs versenyeken, de nem mindenki engedheti meg magának, hogy az okos telefon mellé még GPS-vevőt is vásároljon. Miért is tenné, hiszen ezek a mobileszközök már rendelkeznek helyalapú szolgáltatásokkal. Ezeket a szolgáltatásokat is beállíthatjuk az oktatás szolgálatába, s a könyvben ezekre a lehetőségekre is kapunk jól használható tippeket, leírásokat, melyekkel játszva taníthatjuk a diákjainkat. Valószínű, kevesen tudják a pedagógusok közül is, hogy telefonjainkba nagyon sok érzékelő is került, s így azt akár mérőeszközként is használhatjuk. Ezekből a lehetőségekből sorolnak fel párat, s csatolnak hozzájuk rövid leírást a szerzők.

A legutolsó, negyedik fejezetben megtekinthetünk pár óravázlatot, mely remek kiindulást ad ahhoz, hogyan induljunk el a mobiltechnológia alkalmazásában a tanórán.

A kiadványt, mely az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. gondozásában 2015 augusztusában jelent meg, ajánlom azoknak a kollégáknak akik szívesen vonják be az új ismereteket, technikákat saját gyakorlatukba, hiszen olyan jó gyakorlatokkal ismertet meg minket, melyek nagy hatékonysággal építhetők be saját pedagógiai munkánkba.

 

Aknai Dóra Orsolya

Advertisements